RODZAJE TURBOSPRĘŻAREK

Parametry turbosprężarek

Turbodoładowanie wykorzystywane jest w silnikach już od ponad wieku, a zasada jego działania nie zmieniła się od momentu wynalezienia pierwszej turbosprężarki. Pomimo to, przez dziesiątki lat urządzenie modyfikowano, zmieniając zarówno materiały do produkcji, jak i wygląd czy układ poszczególnych elementów. Jednak cel pozostał ten sam: osiągnięcie możliwie najlepszych wyników jak najmniejszym kosztem. Ponieważ turbosprężarka pracuje w bardzo trudnych warunkach, jej najważniejszą cechą jest trwałość. Stawienie czoła temperaturze gazów w wysokości niemal 1000 st. C i 200 000 obr./min wymaga wytrzymałych stopów metali, a także doskonałego smarowania. Budowa warunkuje też różnorodność turbin – mogą mieć zarówno odmienne parametry, jak i być wyposażone (lub nie) w specjalny zawór spustowy. Jego zadaniem jest przede wszystkim zmniejszanie ciśnienia powietrza w komorze oraz utrzymanie pracy wirników na dopuszczalnym poziomie obrotów.

Turbiny ze zmienną geometrią i dwustopniowego działania

Większość montowanych w samochodach turbin ma tradycyjną budowę i działa w typowy dla tego elementu sposób. Nie oznacza to jednak, że nie istnieją inne, lepsze i wydajniejsze modele. Do takich zalicza się między innymi turbosprężarka ze zmienną geometrią VTG. W chwili wynalezienia stanowiła ona prawdziwy przełom w produkcji turbin, umożliwiając osiąganie jeszcze większej mocy przy dużo mniejszej emisji spalin. Pozwoliła ona również na wyeliminowanie zjawiska turbodziury – typowego dla tradycyjnych modeli. Firmy oferujące sprzedaż turbosprężarek właśnie ten model polecają jako jeden z najlepszych i niezawodnych w silnikach Diesla. Mówiąc o rodzajach turbin, warto też wspomnieć o tych dwustopniowego działania. Są one właściwie kombinacją dwóch urządzeń o różnej mocy, wzajemnie uzupełniających się zależnie od obrotów silnika.

Opinie klientów zobacz: wszystkie opinie

Twoja opinia może być pierwsza.

Pokazuje 0-0 z 0 opinii