Jakie są usterki turbosprężarki?
Częstą oznaką zużycia turbosprężarki jest ubywający olej silnikowy przez uszkodzony pierścień uszczelniający albo powierzchnię pod talerzykiem. Niestety, jedynym ratunkiem w takiej sytuacji jest natychmiastowa regeneracja turbosprężarki. Innym objawem uszkodzonej turbosprężarki są dziwne piski, gwizdy i metaliczne odgłosy od strony turbo. Gwizdanie może być skutkiem nieszczelności w układzie dolotowym, czasem jednak odpowiedzialność za wszystkie szmery i trzaski w turbinie ponosi koło kompresji, w którym dochodzi do uszkodzenia łopatki. Wyjściem z tej sytuacji jest wymiana koła kompresji, która będzie jednak wymagać rozłożenia na części całej turbosprężarki – w celu wyważenia i doważenia zespołu wirującego.
Najczęstszym objawem awarii turbo jest spadek mocy. Może być odczuwany bardzo drastycznie, a w krytycznych przypadkach auto niemal wcale nie przyśpiesza, a turbosprężarka w ogóle przestaje pracować. Gdy nie słychać pracującej turbosprężarki, najczęściej zatarty jest wałek, rzadziej przyczyną awarii jest urwanie koła kompresji lub wirnika turbosprężarki. W przypadku tak poważnej awarii, konieczna jest pełna regeneracja turbosprężarki.
Jak postępować w przypadku awarii?
Jeśli zauważymy, że coś niepokojącego dzieje się z naszą turbosprężarką, powinniśmy natychmiast udać się do serwisu turbosprężarek specjalizującego się w naprawie turbin. Fachowcy wykręcą uszkodzoną sprężarkę, a następnie nastąpi proces rozbiórki turbosprężarki i jej czyszczenie. Sprawdzany zostaje numer seryjny i model turbiny, a następnie każda część turbo. Kontroli poddaje się między innymi zawór podciśnieniowy, wszystkie uszczelki, wirnik itd.
Po stwierdzeniu usterki wykorzystuje się nowe części z zestawu naprawczego, a stare części, które są zdatne do użytku, czyści za pomocą piaskowania i konserwuje. Następnie składa się turbosprężarkę i sprawdza czy prawidłowo działa. Na koniec już w pełni sprawną turbosprężarkę instaluje się ponownie w aucie.