JAK DZIAŁA TURBOSPRĘŻARKA?

Jak jest zbudowana turbosprężarka?

Turbosprężarka składa się z dwóch głównych elementów – turbiny i sprężarki. Każdy z nich posiada wirniki, które połączone są wspólnym wałem. Oba elementy zabudowane są w osłonach w kształcie ślimaków, połączonych ze sobą trzecim, środkowym. Turbina nazywana jest częścią gorącą, ponieważ stanowi element układu wylotowego (przez nią przechodzą spaliny), sprężarka jest natomiast częścią zimną, jest to element układu dolotowego silnika.

Innymi elementami turbosprężarki są pierścienie uszczelniające, łożyska ślizgowe i oporowe oraz kanały olejowe.

Jak turbosprężarka zwiększa moc silnika?

Turbosprężarka wykorzystuje gazy wylotowe, które napędzają wirnik turbiny po czym wydalane są przez układ wydechowy. Ruch turbiny przekazywany jest przez wał do wirnika sprężarki, który spręża powietrze wpadające przez dolot i filtr. Powietrze wlatujące do silnika może być kierowane prosto do kolektora dolotowego. Jednak w nowszych modelach, stosowany jest dodatkowo intercooler, który schładza powietrze rozgrzane po sprężeniu. Dzięki temu, powietrze trafiające do komory spalania ma optymalną temperaturę.

Dostarczenie większej ilości powietrza do cylindrów pozwala na wydajniejsze spalanie. Ponieważ problemem w uzyskiwaniu wyższej mocy nie jest dostarczanie do silnika paliwa (może być go dowolna ilość) tylko tlenu niezbędnego do jego spalenia. To zadanie spełnia właśnie turbosprężarka. Dodatkowymi korzyściami z jej zastosowania jest poprawa jakości spalania – czyli redukcja emisji szkodliwych substancji i mniejsze zużycie paliwa.

Opinie klientów zobacz: wszystkie opinie

Twoja opinia może być pierwsza.

Pokazuje 0-0 z 0 opinii